27 marca 2024 r.
Ministerstwo Infrastruktury podjęło decyzję o unieważnieniu umowy na dzierżawę Terminala Zbożowego w Porcie Gdynia.
Dzierżawcą przez okres 30 lat miała być szczecińska firma Bulk Terminal z większościowym udziałem holenderskiej grupy Viterra.
Jest to o tyle dobra decyzja, że przeciwko dzierżawie przez firmę pozostającą w zagranicznych rękach protestowali politycy z różnych stron a także polskie służby.
A terminal zbożowy to jeden z kluczowych dla bezpieczeństwa obiekt (w tym bezpieczeństwa żywnościowego). Jest to także okno na świat dla polskich producentów zboża. W przypadku utraty przez Polskę kontroli nad tym Terminalem, przez Gdynię może iść – zamiast polskiego – zboże np. z Ukrainy, wspierane przez obcych lobbystów, kapitał oligarchów lub wręcz obce służbami.
Oby tylko nie stało się tak, jak w przypadku sprzedaży akcji Bulk zarządzającej nabrzeżem w Szczecinie, gdzie na miejsce Bulk weszła niemiecka firma Rhenus.
Będziemy się dokładnie przyglądać dalszym decyzjom w sprawie Portu Gdynia.
Obszar: GOSPODARKA, INFRASTRUKTURA, BEZPIECZEŃSTWO