31 lipca – upłynął termin ultimatum zarządu spółki PKP Cargo skierowanego do zw3iązków zawodowych. W „propozycji”, a tak naprawdę w ultimatum władze spółki zażądały do związków zawodowych zgody na zawieszenie układu zbiorowego.

Związki nie mogły na to przystać, bo oznaczałoby to danie wolnej ręki w zwolnieniach, do tego często na dużo gorszych warunkach.

Mimo braku zgody związków zawodowych władze PKP Cargo (a tak naprawdę Platformy Obywatelskiej) są zdecydowane na:

  • zwolnienia pracowników
  • zniszczenie spółki PKP Cargo
  • wpuszczenie konkurencji zagranicznej
  • zniszczenie całej strategii komunikacyjnej wokół CPK

Do 30 września PKP Cargo zamierzają zwolnić 765 pracowników

Przypomnijmy, że PKP Cargo to:

  • jedna ze strategicznych polskich spółek
  • rozwijająca się w ostatnich latach w sposób imponujący (m.in. przewozy z Ukrainy, Chin)
  • spółka PKP Cargo miało odegrać ważną rolę w polskim planie komunikacyjnym budowanym wokół CPK (Centralny Port Komunikacyjny, cargo lotnicze, hub przesiadkowy, koleje łączące wszystkie regiony, a nie tylko duże miasta itd.)

Odpowiedzialność administracyjna / służbowa / karna: Ministerstwo Infrastruktury, minister Dariusz Klimczak, sekretarze stanu Arkadiusz Marchewka, Maciej Lasek, Stanisław Bukowiec, Przemysław Koperski oraz między innymi Piotr Malepszak, zajmujący się m.in. PKP Cargo

Odpowiedzialność administracyjna / służbowa / karna / polityczna: A. Domański MF, D. Tusk, W. Kosiniak-Kamysz, S. Hołownia, W. Czarzasty, inni liderzy Koalicji 13 grudnia