Raport OBWE (Organizacja Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie ) w swoim raporcie formułuje zastrzeżenia w kontekście:

  • niejasne finansowania kampanii wyborczej
  • „konfrontacyjny” charakter kampanii

choć w zasadzie powinni użyć sformułowań typu:

  • nielegalne finansowanie – kampanii Trzaskowskiego
  • hejterskie, kłamliwe kalumnie – kierowane do opozycji

Zapisano równocześnie, że „wolność słowa, zrzeszania się czy organizowania zgromadzeń” – były przestrzegane, a to znaczy, że byli ślepi na to, co Koalicja 13 grudnia wyprawiała w podporządkowanych ich mediach: TVN, TVN24, TVP, TVP Info, Onet, Agora (Wyborca,, gazeta.pl, Radio Zet)

A także zauważono spadek agresywnych i nietolerancyjnych wypowiedzi w ostatniej fazie kampanii – co jest dziwne, bo akurat wtedy roztrzęsiony Donald Tusk skumał się z Murańskim i krzyczał, że Nawrocki to „przestępca!”

Pod raportem podpisały się też:

  • Biuro Instytucji Demokratycznych i Praw Człowieka (ODIHR)
  • Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy (ZPRE)

co tłumaczy tak łagodną ocenę tego, do czego dopuściła się Koalicja 13 grudnia.

Jej działania (oraz powiązanych z nią mediów) musza zostać zbadane, a raport OBWE może być jednym z przyczynków przyszłego śledztwa.

Szczególnie negatywną rolę odegrała NASK za osłanianie brudnej i nielegalnie finansowanej kampanii. Raport łagodnie mówi, że jej działania były spóźnione. W rzeczywistości jej działania łamały prawo, osłaniały łamanie prawa, a jej „raport” jest nadal utajniony.

Odpowiedzialność administracyjna / służbowa / karna: K. Gawkowski/ Ministerstwo Cyfryzacji, T. Siemoniak/ MSWiA/służby (służby zaprzęgnięte do kampanii), szefostwo NASK, D. Tusk – jako główny decydent takiej kampanii

Odpowiedzialność polityczna: Donald Tusk, Koalicja 13 grudnia, oraz jej „liderzy” siedzący jak mysz pod miotłą S. Hołownia, W. Kosiniak, W. Czarzasty i inni

Obszar – SPOŁECZEŃSTWO, POLSKA W ŚWIECIE

Poniżej – przykładowo grafika pokazująca część nielegalnego finansowania kampanii, rozczytana przez internautów jeszcze w czasie trwania kampanii